El projecte Accessibilitat Augmentada, de Vilamuseu i Néstor F. Marqués, opta al Premi Internacional de Millors Pràctiques de la Design for All Foundation

La cerimònia tindrà lloc demà dijous 27 de maig a les 14.00 h i aquesta vegada serà en línia per les circumstàncies de la COVID-19

Vilamuseu, Xarxa Municipal de Museus i Monuments de la Vila Joiosa, és candidat per segona vegada al prestigiós guardó de Millors Pràctiques Internacionals de la Design for All Foundation 2020, que ja va rebre en 2018 a Luxemburg. En aquesta ocasió opta pel projecte tecnològic “Accessibilitat augmentada”, juntament amb Néstor F. Marqués, patrimoni virtual i divulgació cultural.

Aquest important premi destaca les bones pràctiques en accessibilitat universal, des de l'òptica de l'anomenat ‘disseny universal’ o ‘disseny per a totes les persones’ (design for all). El projecte competeix no amb altres museus o espais culturals, sinó amb una gran varietat d'empreses i institucions dels més variats sectors de tot el món.

Accessibilitat augmentada (AA) en virtualització i impressió 3D de patrimoni és una aliança estratègica no formal entre un museu líder en disseny universal en l'àmbit internacional i una empresa espanyola líder en tecnologies 3D aplicades al patrimoni.

“Accessibilitat augmentada (AA) és un concepte que hem desenvolupat per a referir-nos a diferents maneres de millorar l'accessibilitat d'una maqueta o rèplica 3D, en comparació amb el seu original. La virtualització fotogramètrica i la impressió 3D ens ofereixen moltes possibilitats per a explorar, i el projecte busca determinar les millors maneres de fer-lo i els principis i els passos a seguir”, informen fonts de Vilamuseu.

El projecte va començar al març de 2017, amb el patrocini de l'Ajuntament de la Vila Joiosa, amb la conceptualització i les directrius de Vilamuseu quant a accessibilitat, i l'aportació material i tecnològica de Néstor F. Marqués. En 2018 i 2019 l'Agència Valenciana del Turisme va concedir també dues subvencions al projecte.

Per a aconseguir el major grau d'accessibilitat i de qualitat en el projecte, s'han aplicat les tècniques més avançades de virtualització i impressió 3D. De la mateixa manera, es busca democratitzar aquesta nova manera de presentar el patrimoni a través de procediments econòmicament assequibles, o treballar la sostenibilitat a través de materials ecològics com el PLA.

El resultat final són arxius 3D polivalents que ens permeten complir les tres funcions de la gestió del patrimoni: són documents d'investigació i anàlisi de peces i monuments de primera importància; eines de documentació i conservació digital, importants també prèviament a l'aplicació de tractaments de restauració i, en fi, permeten difondre el patrimoni a través de les tecnologies. El projecte ha generat un protocol de 14 passos a seguir per a aconseguir l'excel·lència en els resultats.

“El disseny per a totes les persones és la intervenció sobre entorns, productes i serveis amb la finalitat que totes les persones, incloses les generacions futures, independentment de l'edat, el gènere, les capacitats o el bagatge cultural, puguen gaudir participant en la construcció de la nostra societat en igualtat de condicions, en aquest cas del patrimoni cultural”, afirmen des del Museu de la Vila Joiosa.

La cerimònia de lliurament del Premi Internacional de Millors Pràctiques de la Design for All Foundation tindrà lloc demà dijous 27 de maig a les 14.00 h i serà en línia per les circumstàncies de la COVID-19.

Notícia publicada el 26 de Maig de 2021